RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

søndag 23. april 2017

Verdens bokdag - En smakebit på søndag

Her går det i litt spring cleaning, og derfor er smakebiten så forsinket. Jeg blir helt oppslukt i det vi driver med og glemmer alt annet. Ikke bare er det tid for smakebiter, det er også verdens bokdag. I den anledning har jeg lyst til å gå bort et eksemplar av 60 damer du skulle ha møtt av Marta Breen og Jenny Jordahl til en av dere som er med på smakebitene denne søndagen. Boken er som kjent knakende flott, og den er nominert til årets norske bokbloggerpris. Vinner trekkes i morgen. Obs. konkurransen er ikke sponset av noen andre enn meg.


Boken om de 60 damene har inspirert meg til å lese mer om kvinnehistorie. Hva gjorde kvinnene som levde før oss? Har jeg egentlig så god peiling på det? Kvinnehistorien min består vel av Kleopatra, Amazoner(fantes de egentlig, jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har peiling) og diverse dronninger opp gjennom tidene. Hva gjorde alle de andre kvinnene? Uten disse hadde jo ikke vi vært født i dag, så de har vært tilstede siden menneskets opprinnelse selvsagt. Har de alltid vært mannen underlegen? Opp gjennom tidene har det heldigvis eksistert mange sterke kvinner, men kanskje har de ikke blitt løftet godt nok fram i lyset? På biblioteket ramlet jeg tilfeldigvis over boken Driftige damer. Lærde og ledende kvinner gjennom tidene av Elisabeth Aasen.

Omslaget tilhører 2009 utgivelsen av boken.

Så langt har det vært interessant lesing, men det er noe irriterende ved utgaven jeg sitter med som ble publisert i 1993. Forlaget har benyttet seg av minst tre ulike fonter, det i seg selv er utrolig irriterende for meg, i tillegg er den ene fonten nærmest skjønnskrift og bitteliten. Ikke godt for meg som fra før av bruker briller fordi jeg er litt nærsynt og har skjeve hornhinner. Boken kom i ny innpakning i 2009, jeg håper virkelig det har blitt rettet opp i der, slik at opplevelsen blir mer behagelig for andre lesere. Det er jo litt synd at en så interessant bok skal skjemmes av grafiske valg.

Her er en liten smakebit fra boken:

Våre dagers intensiverte middelalderforskning viser at perioden er fascinerende og utfordrende, og historikerne har funnet myndige og kunnskapsrike kvinner, respekterte og innflytelsesrike i sin samtid.

Håper dere alle har en riktig flott søndag! Snart er det mai, dere :)







Om bloggeren
Mari har studert samtidslitteratur for barn og unge ved Norsk Barnebokinstitutt. Hun er redaktør nubb.nu, nettsted for formidling av nordisk ungdomslitteratur og hun driver Bokblogger.no, stedet hvor du finner de fleste norske bokblogger.

5 kommentarer:

  1. Jag väljer ofta bort att läsa böcker som har för liten text eller på andra sätt har besvärlig grafisk form som inte är läsarvänlig. Kul med en utlottning!

    SvarSlett
  2. intressanta böcker båda två. kvinnohistoria är fascinerande. historien är full av kompetenta kvinnor som väldigt ofta blivit totalt bortglömda i historieböckerna. tack för smakebiten!

    SvarSlett
  3. "60 damer du skulle ha mött" låter minst lika intressant som "Good Night Stories for Rebel Girls"! Nyfiken på båda :) Vi behöver mer berättelser om kvinnor som kan!
    Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  4. Tack för smakbiten och två intressanta boktips.

    SvarSlett
  5. Er det ikke underlig at vi fortsatt har ord som "kvinnehistorie", og at vi lever i en verden hvor det fortsatt er MENN som er i posisjon til å skape framtidas historie?
    Mer enn merkelig, spør du meg!!

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.